Duurzaamheid loont!

Paul Hoffschult stond aan de wieg van IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit), het kenniscentrum van de brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging. Samen met de automotive branche werkt IvDM aan een duurzame toekomst. Hoe? Dat vragen we Paul Hoffschult.

RAI Vereniging en BOVAG trekken gezamenlijk op inzake duurzame mobiliteit om invulling te geven aan het Sectorakkoord. Dat is een van de redenen om IvDM op te richten. Bij IvDM komt de kennis samen en wordt het voor de leden in duurzaamheidsprojecten gegoten die zowel economisch als milieutechnisch gunstig zijn.

In juli 2008 is IvDM gestart met Paul Hoffschult: “Ik kom oorspronkelijk uit de wereld van de logistiek / ‘supply chain’. Daar was ik als supply chain manager bezig met de gehele keten rondom een product bijvoorbeeld binnen de automotive sector en bij een farmaceutisch bedrijf. Erg interessant. Tot ze bij IvDM een ondernemende consultant duurzaamheid zochten. Dat sprak me enorm aan mede omdat in deze functie mijn kennis, ervaring en interesse samenkomen: techniek, innovatie, duurzaamheid en ondernemerschap.”

Drie pijlers
Bij het IvDM werken inmiddels vijf mensen die zich richten op drie hoofdtaken. De eerste taak is het productief maken van kennis voor professionals en geïnteresseerde consumenten. Hiervoor is het online platform http://www.duurzaamopweg.nl gerealiseerd. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een vijftal IvDM-publicaties die verbonden zijn aan de website. Bijvoorbeeld de gebundelde factsheets over schone en zuinige voertuigen en alternatieve brandstoffen; een verzameling succesvolle business modellen in duurzame mobiliteit; een handboek en begeleidend magazine voor Erkend Duurzaam ondernemen in de branche en het onderzoek naar de bewijslast voor ‘Fietsen in Groen, Gezond en Voordelig’. Dit materiaal is beschikbaar voor alle professionals en zal per doelgroep worden toegestuurd aan leden van BOVAG en RAI Vereniging.

Paul Hoffschult vertelt: “Educatie en innovatie vormen tezamen hoofdtaak twee. Hiertoe werken we bijvoorbeeld nauw samen met het opleidingsinstituut Innovam om in alle trainingen het thema duurzaamheid te verweven en organiseren we samen met de BOVAG masterclasses over duurzame bedrijfsvoering.” Als derde hoofdtaak ontwikkelt IvDM middelen om bijvoorbeeld medewerkers in de autoshowroom het goede duurzaamheidsverhaal te laten vertellen aan hun klanten. Hoe zit het nu met anders betalen voor mobiliteit. Wat is schoon en wat is nu zuinig? Et cetera.”

IvDM inside
IvDM onderneemt projecten in twaalf deelprogramma’s voor en samen met BOVAG en RAI Vereniging. Dat lijkt wel erg veel voor een relatief kleine club. “We hebben inderdaad veel projecten. Ik denk zo’n 25 in een jaar tijd. Kennelijk weet men ons al goed te vinden en dat is belangrijk. Maar we doen niet alles zelf. De kracht zit in ons netwerk. Het voordeel van ‘IvDM inside’, is dat we ook uit het krachtige netwerk van BOVAG en RAI Vereniging kunnen putten om succesvolle samenwerkingen aan te gaan.”

Erkend Duurzaam Certificaat
Paul Hoffschult vertelt vol trots dat een aantal deelprogramma’s al met succes worden uitgevoerd. “Een daarvan is het uitgeven van het ‘Erkend Duurzaam Certificaat’, een BOVAG- product dat zich specifiek richt op maatschappelijk verantwoord ondernemen van autodealers. Dealers hebben weliswaar geen invloed op de producten die in hun showroom staan maar wel op een duurzame bedrijfsvoering. Voor dit programma gaan we bij de dealers langs als duurzaamheidsadviseur en meten of een dealer in aanmerking komt voor het Erkend Duurzaam Certificaat. We merken dat dit duurzaamheidsdenken echt leeft onder de dealers. In 2010 starten we met de uitrol van het certificaat naar alle BOVAG autobedrijven.”

Beïnvloeding van de consument
Paul Hoffschult: “Naast BOVAG en RAI Vereniging weten ook andere partijen ons te vinden met vraagstukken. Zo kwam bijvoorbeeld het verzoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om te onderzoeken wat Het Nieuwe Rijden – Anders zou kunnen inhouden. Het Nieuwe Rijden kennen de meeste mensen wel als een moderne zuinige manier van rijden die aansluit op de nieuwe motortechniek en goed is voor de auto, voor de eigen portemonnee en voor het milieu. Het ministerie wil deze boodschap effectiever laten overbrengen aan de consument door marktpartijen. In januari gaan we dat project vormgeven met partners. We denken dat vooral in het gedrag van de mobilist nog veel milieuwinst valt te behalen.

Want naast allerlei zinnige discussies die we in de zakelijke mobiliteitsmarkt voeren, moeten we natuurlijk niet vergeten de consument op te voeden. 20% Van de besparing moet immers van de huishoudens komen. Veel fabrikanten spelen er al op in door milieuzuinige koelkasten en wasmachines te ontwikkelen en ook de auto is al voor bijna 90% recyclebaar. Ook Het Nieuwe Rijden kan een bijdrage leveren aan de ‘opvoeding’ van de consument, evenals de leden van de RAI vereniging en BOVAG door hun klanten van de juiste tools en antwoorden te voorzien. Zo verhogen we de totale duurzaamheidsprestatie van automobiliteit door een combinatie van duurzame techniek, gedrag, infrastructuur en bedrijfsvoering. IvDM helpt professionals en ondernemers te laten inzien dat duurzaamheid loont!”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: