“Het is niet of-of-of …

maar en-en-en. De grote klap van C02-reductie in 2020 gaan we niet alleen als Connekt behalen. Wel tezamen met alle initiatieven op dat gebied,” aldus Nico Anten, directeur van Connekt.

 “Dit is een uitdagende baan,” vertelt Anten. “Ik ben een generalist en procesmens en houd ervan te delen en te verbinden. Zeker bij een programma met een maatschappelijk belang op economisch en milieugebied.” Na zijn studie bestuurskunde werkte Anten jarenlang als consultant om vervolgens verbonden te raken bij het Programma Centrum Transporttechnologie; het slimmer organiseren van de logistieke stromen rond Schiphol en Rotterdam. Tot dit Programma opging in Connekt, een netwerk van bedrijven en overheden dat met elkaar werkt aan duurzame verbetering van de mobiliteit in Nederland.

 Oplossing qua geld en emissies

“Connekt startte als een subsidieprogramma maar in de rol van directeur kreeg ik de kans er een onafhankelijke netwerkorganisatie van te maken. We zijn van start gegaan met een netwerk van 15 betalende leden, dat is uitgegroeid tot de huidige 115. Daaruit kunnen we afleiden dat er blijkbaar een behoefte bestaat onder bedrijven om zich niet alleen te verbinden aan duurzame mobiliteit maar in samenwerking daadwerkelijk iets te willen doen,” vertelt Nico Anten.

“Binnen Connekt is duurzame logistiek en mobiliteit een situatie met veel probleemeigenaren waarbij niet één partij zijn wil kan opleggen. Wat wij als Connekt inbrengen, is dat we vertrouwen kweken en de juiste onderwerpen op tafel krijgen zodat diverse bedrijven met diverse belangen met elkaar in gesprek gaan. Dan zie je gebeuren dat bedrijven gezamenlijk met optimale oplossingen. Zowel qua geld als emissies. Zo dienen we twee doelen en dat is hoe we als Connekt willen acteren. Ik zeg vaak over Connekt: wij zijn er niet om te praten maar om te bewegen.”

‘Duurzaam’ mobiliteitssysteem

Anten vervolgt: “Een item is bijvoorbeeld hoe we er voor kunnen zorgen dat we in 2020 een mobiliteitssysteem hebben dat mensen naar hun werk kunnen en goederen de winkels kunnen bereiken zonder dat het leidt tot files. En dat ook nog eens op een duurzame wijze. Natuurlijk gaat die grote klap van 20% CO2-reductie in 2020 ons als Connekt niet alleen lukken maar we kunnen wel als Connekt helpen om bedrijven anders te laten werken. Het zijn misschien kleine stappen maar ze worden wel concreet gezet. Ik geloof in en-en-en. Niet in of-of-of.”

Welvaart en welzijn

Nico Anten: “Mobiliteit maakt al heel lang de ontwikkeling van onze welvaart mogelijk. Maar tegelijkertijd zien we dat vanaf de tweede wereldoorlog mobiliteit ons welzijn begint te bedreigen: fijnstof, broeigas, lawaai, verkeersonveiligheid. De uitdaging van onze generatie is om mobiliteit dermate slim te maken dat het toch onze welvaart weet te ondersteunen maar niet onze welzijn aantast. Ik gun mijn eigen kinderen ook genoeg welzijn in deze wereld. Niet dat ik wereldverbeteraar ben ofzo. Maar ik wil mijn kinderen later wel recht in de ogen kunnen kijken en zeggen: ik heb de wereld niet kunnen veranderen maar ik heb het wel op een aantal fronten geprobeerd.”

Anders betalen voor mobiliteit

“Voor mij staat vast dat het klimaat verandert. Het lastige is echter dat het effect te weinig waarneembaar is. Toch moeten we niet afwachten tot het echt misgaat want dan kan je er niet zoveel meer aan veranderen. Dat is beangstigend. Ik ben van mening dat je onder andere met het middel ‘prijs’ een gedragsverandering tot stand kan brengen. Zo zal het transport van producten beter betaald moeten worden. Vlees is lekker maar ook een buitengewoon milieubelastend product. Dat moet dan in de prijs tot uiting komen.

 Iedereen vindt het heel normaal dat als je meer belt dat je meer moet betalen en als je meer stroom gebruikt idem dito. Het rare is dat we in de mobiliteit dat principe niet hebben. Het getuigt van moed dat we nu echt ons denken en doen hieromtrent gaan veranderen zodat degene die meer rijdt ook meer gaat betalen. Daar kun je toch in alle redelijkheid niet tegen zijn. Ik ben wel van mening dat de opbrengsten dan ook ten goede moeten komen aan duurzame infrastructuur en niet in de algemene middelenkas moeten verdwijnen. Dan ben je als overheid niet geloofwaardig.”

Wilt u meer weten? Mail naar nico.anten@connekt.nl of kijk op http://www.connekt.nl/nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: