Ewald Breunesse: ’n geleide manier van veranderen

“We leven momenteel van hype naar hype terwijl transitie naar duurzame mobiliteit een lange geleidelijke weg zal zijn,” aldus Ewald Breunesse, Manager Energie Transities van Shell Nederland en lid van Platform Duurzame Mobiliteit. We vragen hem naar de status van  alternatieve brandstoffen. ewald breunesse

 “Een aantal jaren geleden was er de hype van het rijden op waterstof. De technologie was er weliswaar nog niet maar dat zou binnenkort wel komen… Die technologie is er nog steeds niet, althans niet betaalbaar. Toen kwam de hype: we gaan allemaal rijden op biobrandstof, ethanol, biodiesel. Dat ging van start met allemaal mooie (Europese) plannen. Tot er alarmerende berichten kwamen over de snel stijgende voedselprijzen en de stemming sloeg in één klap om van heel positief naar heel negatief.”

Elektriciteit: ’n hype?

“Nu zitten we in de hype van de elektriciteit,” vertelt Breunesse. “Iedereen ‘weet’ dat de elektrische auto eraan komt. Tenminste binnenkort… Straks hebben we allemaal een stopcontact bij de straat en daar pluggen we auto in. Naar mijn bescheiden mening zijn we bezig de volgende teleurstelling te creëren want ook de elektrische auto zal er niet massaal zijn over vijf jaar. Dat  zal veel langer duren. Ik denk wel dat we meer gebruik gaan maken van elektriciteit, ook in de auto, maar dan voorlopig in hybride auto’s. We zullen ook zien dat in benzine en diesel het aandeel van biobrandstoffen groter zal worden.”

Onderstromen?

“Ik probeer me niet te laten leiden door hypes maar juist te kijken naar de huidige reële onderstromen. De belangrijkste daarvan is dat de vraag naar energie enorm zal stijgen, hetgeen stijging van de energieprijzen betekent. De tweede onderstroom is dat alles wat energie verbruikt, ook emissies heeft waarbij de vraag is hoe kun je die verminderen om klimaatverandering tegen te gaan.”

 Momenteel gebruiken we elke dag 85 miljoen vaten(1 vat = 159 liter) olie. Dat wordt over 40 jaar het dubbele. Breunesse vervolgt: “Dat kan je je bijna niet voorstellen, toch? Waarschijnlijk gaat dat ook niet gebeuren door de inzet van energiebesparingsprogramma’s. Ook voor een bedrijf als Shell is het belangrijk dat we niet in de situatie komen waarin de wal het schip keert.”

Inzetten op energiebesparing

“Als wij op een gegeven moment tegen onze klanten moeten zeggen dat de benzinepompen even dicht zijn wegens een tekort en dat ze volgende week maar moeten terugkomen. Dan hebben we een zeer onwenselijke situatie. Bij een toekomstige verdubbeling van de vraag naar energie is het dus ook in ons belang om in te zetten op energiebesparing – vandaar onze ‘fuel save’ campagnes. Eigenlijk zouden we met de helft van de energie kunnen volstaan als we massaal zuinige auto’s rijden, ons mobiliteitsgedrag veranderen en wat vaker van de trein gebruik maken.”

Research

Breunesse: “Bij Shell richten wij ons nu op de biobrandstoffen. En dan moet je het onderscheid maken tussen biobrandstoffen (1e generatie) die worden gemaakt uit voedsel (soja, suikerriet, koolzaad, maïs) of die worden gemaakt uit reststromen. Deze 2e generatie biobrandstoffen is alles dat te maken heeft met resten uit de landbouw, bosbouw, de groencontainer, rioolzuiveringsinstallaties, et cetera. Deze kun je gebruiken om biogas en biobrandstof van te maken.

In de 2e generatie zit onze research. Dan heb je nog een soort derde generatie biobrandstoffen en dat zijn bijvoorbeeld de algen van de zee. Het zal nog wel 5 jaar duren voor we zicht hebben of dat wat gaat worden. We studeren ook op elektra. Maar daarin zijn nog zoveel onbekenden, zoals ‘Waar tankt een elektrische auto?’ Thuis of bij tankstations? Zou het iets voor Shell zijn? Eigenlijk is alles hieromtrent nog open.”

Hoe is jouw rol binnen Platform Duurzame mobiliteit en Clim?

“De gehele energietransitie is gebaseerd op het idee dat we op een geleide manier moeten veranderen. Oftewel: hoe kom je op een georganiseerde manier van A naar B? Welke weg is dan de meest waarschijnlijke en hoe moeten we die stimuleren? Het kan zijn dat een weg nu niet als realistisch wordt gezien maar wel over 10 jaar bijvoorbeeld. Dat is het onderwerp binnen het Platform en Clim. Met mijn kennis van de energiekant lever ik met veel plezier mijn bijdrage aan deze discussie,” aldus Ewald Breunesse.

 Wie is Ewald?

Ewald Breunesse heeft ruimtelijke economie en vervoerseconomie gestudeerd en werkt inmiddels ruim 25 jaar in zeer uiteenlopende functies voor Shell. Breunesse: “De laatste jaren  houd ik me met veel plezier bezig met energietransities. Zowel met de feitelijke productontwikkelingen als ook met de overgang naar het anders denken. Momenteel ligt mijn focus op het certificeren van de verschillende biobrandstoffen om zo een onderscheid te maken tussen goede en minder goede biobrandstoffen.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: