Herman Wagter: ‘Ik wil zaken in beweging krijgen.’

mensen-in-beweging1Onder Platform Duurzame Mobiliteit hangt de Stichting Carbon-Light Mobility, de ontwikkelaar en aanjager inzake duurzame mobiliteit. Herman Wagter is een van de ontwikkelaars die zich inzet om projecten te definiëren, te stimuleren en te begeleiden. We vragen naar de filosofie van zijn aanpak waarbij creëren van samenwerking en beweging zijn ‘core business’ is.

“De projecten waarmee ik me nu binnen de transportwereld bezighoud, draaien allemaal om het creëren van een communicatieplatform tussen alle partijen. We bedenken en voeren concepten uit met als doel: hoe is het leuker met minder CO2? Daarbij is het zaak om ervoor te zorgen dat er een infrastructuur/samenwerking komt tussen betrokken partijen om vervolgens de eerste twee ‘innovators’ te verleiden om het uit te voeren. Ik ben dus op zoek naar koplopers en ondersteun hen om projecten van de grond krijgen. Dan volgt de rest vanzelf.”

Wie is Herman Wagter?
Herman Wagter heeft een technische en bedrijfskundige achtergrond. Al snel belandde hij in de productontwikkeling en introducties van nieuwe producten bij technische ondernemingen en is op een gegeven moment directeur geworden van een engineerings- and contracting onderneming die fabrieken bouwde over de hele wereld. In Amerika, Japan, Thailand enzovoorts. “Ik zat meer in het vliegtuig dan dat ik andere dingen deed en ik vond dat steeds minder leuk. Na nog een directiefunctie in de dienstverlenende industrie wilde ik het vrije sop in. Gewoon de dingen doen waar ik goed in ben.”


Samenwerking tot stand brengen.
“Bij alle vervoersbedrijven die ik ken, lopen mensen rond die niets liever willen dan de kwaliteit en de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen,’vertelt Herman Wagter. “Er liggen al hele concepten klaar met hoe dat eruit zou moeten zien. Bijvoorbeeld: er is een file en ik wil toch reizen. Met behulp van dit nieuwe concept mag ik naar een Park&Ride rijden alwaar al een parkeerplaats is gereserveerd. Ik loop naar de trein en krijg op mijn telefoon het kenteken van de taxi die daarna klaarstaat. Ik hoef nergens af te rekenen want die rekening komt achteraf. Het kan en ik heb het al in 3 à 4 vormen gezien bij verschillende organisaties. Maar het komt niet werkelijk tot stand. Waarom niet? Omdat niemand het alleen kan en het lastig is om samenwerking tot stand te brengen want niemand wil zijn stuk uit handen geven.

Het is dit soort samenwerking die ik probeer tot stand te brengen. Het draait hierbij altijd om mensenwerk en vertrouwen tussen de verschillende partijen zodat de diversiteit van mensen benut kan worden en er gezamenlijke ambities waargemaakt kunnen worden.”

Rol van de overheid
Herman Wagter beweegt zich veel op het grensvlak tussen de overheid en het bedrijfsleven. “Dat is nodig want in kwesties als deze kom je meteen terecht bij de verhouding tussen de overheid en de markt. Het is enerzijds een goede zaak dat de overheid terughoudend is om te interveniëren in de markt. Anderzijds heb je situaties waarbij het overduidelijk is dat de maatschappelijke business case zeer positief is en toch geen enkele marktpartij het initiatief neemt. Dat kan vanuit hun standpunt logisch zijn: als de meeste voordelen waarschijnlijk bij een andere partij gaan vallen, pak je liever een ander project op. Dat werkt belemmerend en dan is de overheid als vertegenwoordiger van ons allen, mijns inziens, de partij die het spel op gang moet brengen. Soms is dat door een keer het risico te nemen van het eerste initiatief, soms is dat door te stimuleren dat er uitwisselingsstandaarden ontstaan.

Zo zijn er wel 1000 en 1 ideeën voor het gebruik van van mobiele telefoons, pda’s, intelligente navigatie-instrumenten e.d. in de mobiliteit. Dan zou het goed zijn als de overheid een uitwisselstandaard voor communicatie tot stand laat komen waarmee de privacy wordt geregeld en er een vrije markt ontstaat. Zo’n beetje als het internet voor mobiliteit.”

Hoe creëer je beweging?
Vervolgens dient er beweging in de markt te komen. “Hoe ik dganzenat aanpak? Dat leg ik vaak uit met het volgende voorbeeld. Hoe krijg je een groep ganzen, die op je weiland zit, naar een andere plek? Niet door te schieten, want ze vliegen op en dalen weer neer. Ook niet door een bord neer te zetten, een agent erop af te sturen of hard te schreeuwen. De enige manier die werkt, is door een paar nieuwsgierige ganzen te lokken naar een mooier weiland met goed voedsel. De rest kijkt het eerst even aan en volgt dan vanzelf. Zo beweeg je een groep vogels maar ook mensen. Ik kijk hoe het anders valt in te richten, dus waar de plussen en de kansen zitten, en verleid de eersten om het op te pakken. Dat is mijn manier om veranderingen te bewerkstelligen.”

Positieve voorbeelden
“Zo moet het ook gaan met het creëren van positieve voorbeelden voor ‘duurzame mobiliteit’. Negatieve prikkels als slurptax en bijtelling zijn misschien onvermijdelijk maar niet motiverend. Het is belangrijk om positieve voorbeelden te creëren, die doen volgen. Daar besteed ik mijn aandacht aan. Zo werk ik met grote transportondernemingen die hard werken om hun hoofd boven water te houden. Voor hen is het een hele opgave om te veranderen, maar als er een voordeel aanzit schakelen ze wel om. Dus moeten we voorbeelden creëren en richting aangeven. Stel bepaalde vervoerders gaan hybride/elektrische vrachtwagens gebruiken in de steden. Schoon en stil. Als ze in ruil daarvoor bijvoorbeeld ruimere laad- en lostijden krijgen dan anderen hebben ze meteen een voordeel. Je doet wat en krijgt er iets voor terug. Dat werkt altijd!”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: