Edward Bosman: de bougie van het proces

edward-bosman-fit4more-pasfoto-2006Edward Bosman is wat je noemt een allrounder. Zowel van de technische kant, de bedrijfskunde kant, de proceskant en de menskant heeft hij kennis en ervaring. Toch blijft hij nieuwsgierig naar wat de mens drijft en dat brengt hem bij interessante projecten. Zowel voor Siemens en Carbon Light Mobility als vanuit een nieuw vakgebied ‘coaching’ brengt hij mooie dingen tot stand.

Na zijn studie computerkunde, oftewel digitale techniek, is Edward Bosman zo’n 28 jaar geleden bij Siemens terechtgekomen als projectleider. “Om mezelf meer richting management te bewegen, ben ik bedrijfskunde gaan studeren. Tijdens deze studie ben ik me in het bijzonder gaan verdiepen in de psychologie en sociologie van ‘de mens’. Dit gaf me de mogelijkheid om zaken vanuit diverse invalshoeken te benaderen en dat vind ik belangrijk. Ik denk namelijk niet in problemen maar in oplossingen en dan is een uitgebreide gereedschapskist prettig.”

De mens centraal
“Bij Siemens was ik bij de divisie ‘gebouwentechniek’ hoofd projectmanagement geworden. Toen ben ik tot het inzicht gekomen dat projectmanagement niet bestaat, het gaat om procesmanagement. Door veel te experimenteren met vele projecten leer je dat als je steeds dezelfde projectaanpak gebruikt, dat het bij de ene klant wel werkt en bij de ander niet. Dat is interessant. De interactie met de mens bepaalt dus uiteindelijk hoe het project verloopt. Zo is mijn liefde ontstaan voor het proces waarin de mens centraal staat.”

Vervolgens kwam Edward Bosman in de positie om als eerste binnen Siemens een ketenaanpak gaan opzetten. Mijn ‘kunstje’ was om mensen met elkaar te verbinden en blokkades te slechten en de aanwezige energie in mensen te legitimeren of te legaliseren. Veel mensen optimaliseren interne processen zonder te kijken wat het effect is extern. Ik deed het andersom. Het gaat mij om de relatie tussen de klant en Siemens als leverancier en de stapjes tussen deze twee moeten als een soort ritssluiting werken.”

Beweging naar duurzaamheid
In 2001 kreeg Edward Bosman de opdracht om een analyse te maken van een grote unit binnen de mobiliteit en nam hij zitting in het Innovatieberaad van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Een orgaan om de kloof te dichten tussen overheid, wetenschap en bedrijfsleven betreffende mobiliteit die nu als klankbord fungeert voor Platform Duurzame Mobiliteit. Zo kwam ik in aanraking met processen binnen de mobiliteit en vervolgens met Carbon Light Mobility (CLIM). Een beweging die me past omdat ik graag een verantwoorde bijdrage lever aan maatschappelijke doelen. Dat vind ik interessanter dan puur en alleen maar business doen. Bovendien ben ik een pragmatisch iemand. Een theoretische benadering is boeiend, maar wat mij betreft gaat het erom dat we ook dingen moeten doen om doelen te bereiken. Binnen CLIM wordt de praktische kant van duurzaamheid ingezet. Het is een initiatief van waaruit mensen die gepokt en gemazeld zijn, worden ingezet om dingen in beweging te krijgen.”

’n Groene award
In mei 2008 is Edward Bosman vanuit CLIM gevraagd voor een project duurzame logistiek bij Connekt, een platform van toonaangevende bedrijven binnen de logistieke wereld, wetenschap en overheid. “De logistieke sector wil bewegen richting duurzaamheid maar weet niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Het idee was om een ‘Lean and Green Label’ in te stellen. Een soort een stimuleringslabel, met een categorisering naar A-, B- en C-label.

Zo ben ik begonnen met het formuleren van een tussenstap, de Lean and Green Award: een proces met concrete doelen die binnen relatief korte tijd haalbaar zouden zijn. Vervolgens heb ik het 4-P-model gebruikt waarmee ik bedrijven enthousiasmeer om voor de award en het label te gaan. Aan de hand van dit model vertel ik wat de voordelen zijn van het Lean and Greenlabel. Zo verbetert de Profit van het bedrijf (bewustwording van kansen) terwijl tegelijkertijd een verlaging van de milieubelasting (Planet) mogelijk is. Daarvoor heb je twee dingen nodig: Processen en People!”

Lean and Green label

Van award naar label
“Op 29 oktober 2008 hebben negen bedrijven vol trots de Lean and Green Award in ontvangst kunnen nemen tijdens het congres ‘Mobility Connekted. Zij zijn de eerste bedrijven in hun sector die daadwerkelijk een reductie van C02 tot stand gaan brengen,” aldus Edward Bosman. “Nu gaan we door naar de implementatiefase en volgens naar de certificeringfase die in 2009 moet zijn behaald. Ik moet zeggen dat ik het een eer vind om als bezielende coach dit creatieve proces naar certificering te begeleiden. Volgens een van de winnaars van de Lean and Green Award fungeer ik als een bougie: ‘Waar jij komt, ontsteek je met jouw enthousiasme en bezieling, de aanwezige energie en komt het proces op gang!’. Een compliment waar ik heel trots op ben!”

One Response to Edward Bosman: de bougie van het proces

  1. Marcel van Leeuwen schreef:

    Beste Edward,

    De jaren vliegen voorbij maar als ik het bovenstaande artikel lees, leef je nog steeds met passie. Ik ben dan ook onder de indruk van het artikel.

    Na 10 jaar bemiddelen, problemen oplossen, bonnen schrijven, hulpverlenen en coachen van politiestudenten is mijn Siemens hart steeds blijven kloppen en ik merk dat ik de Siemens cultuur mis. Ik mis de passie om met een team collega’s de beoogde doelstellingen te realiseren.
    En ik weet van wie ik deze passie gekregen heb, van jou!

    alhoewel je al enige tijd bezig bent wens ik je als nog veel succes bij Moventi.

    Groet,

    Marcel van Leeuwen

Geef een reactie

